fredag 10 juli 2015

utfasning....


I slutet av förra året så började intressera mig allt mer för vad vi har runt omkring oss i vår vardag.
En massa onödiga och ohälsosamma ämnen. Så detta år har jag inte använt mig alls av schampo utan tvättar istället håret med en eko tvål som jag köper från Malin i Ratan.
Jag tycker att det funkar jättebra! Jag har väldigt känslig hårbotten men den har blivit mycket bättre sedan jag slutat med schampo. Däremot använder jag lite (men tänker på mängden) vanligt balsam för annars så skulle jag nog inte kunna kamma ut håret.

Även vanlig duschcreme har jag slutat med, istället använder jag mig av "hård tvålar", de innehåller mindre dåliga ämnen än vad duschcreme gör. 

Vid städning använder jag mig mestadels bara av vanlig gul såpa. Brukar ofta även tvätta med gulsåpa istället för att använda vanligt tvättmedel och sköljmedel. (visste ni att sköljmedel används för att mjuka upp tvättmedlet som blir kvar plagget, alltså använder vi ytterligare en kemikalie för att mjuka upp andra kemikalier då det kommer till kritan, vilket för mig är helt sanslöst då jag börjar tänka på det)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar